Kompresní systémy ve výkonných skútrech. VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT!

2022-11-03
Kompresní systémy ve výkonných skútrech. VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT!

Kompresní systém je zdaleka nejsložitějším a zároveň jedním z nejdůležitějších prvků při výběru výkonného skútru. Co je to? Stručně řečeno: jde o způsob, jakým jsou řídítka připevněna k vidlici. Proč je kolem toho tolik povyku?? Který systém je nejlepší: SCS, HIC, IHC a ICS?? Již nyní vysvětlujeme, a to co nejjednodušeji. :)

Jaký je kompresní systém skútru?

Jak jsme již zmínili: kompresní systém na výkonném skútru je způsob, jakým jsou řídítka připevněna k vidlici. Nebýt kompresního systému ve skútru, pravděpodobně byste daleko nedojeli, protože byste se prostě nemohli otočit. Nezkušený uživatel, který například zvažuje, zda si má vybrat svůj první výkonné skútry, tuto otázku pravděpodobně vůbec nebere v úvahu. Podívejte se na to takto:

Pokud jsou řídítka správně namontována, minimalizuje se vůle a nežádoucí pohyb jednotlivých součástí a zároveň se zajistí plynulé otáčení kolem osy.

Další důležitý bod: při výběru kompresního systému se musíte ujistit, že bude kompatibilní s řídítky a vidlicí vašeho výkonného skútru. Který kompresní systém skútru vám bude nejlépe vyhovovat? Výběr je ovlivněn faktory, jako je váš styl jízdy a individuální preference. Jaké jsou rozdíly mezi různými kompresními systémy pro skútry? Náš přehled všech kompresních systémů vám jistě pomůže vybrat si ten nejlepší.

Kompresní systém SCS

Systém SCS (Standard Compression System) je bezpochyby nejrobustnějším systémem pro kompresi. Klíčem je použití čtyřnásobných svorek (ew. trojitý) a volant bez drážek. Stručně řečeno, abychom vás nenudili: kompresní systém SCS představuje připojení objímky k vidlici a následné umístění řídítek uvnitř objímky. Princip systému je poměrně jednoduchý a spočívá v utažení přítlačného šroubu spolu s podložkou ve svorce - tím se stlačí ložiska kormidla.

Stojí za to dodat, že pokud máte volant se štěrbinou, můžete ji odstranit pomocí speciálního adaptéru.

Výhody kompresního systému SCS:

  • jediný kompresní systém, u kterého lze použít jakýkoli typ volantu,
  • nejodolnější kompresní systém,
  • nejméně volný kompresní systém.

Nevýhody kompresního systému SCS:

  • je poměrně těžký,
  • vysoká cena.

Jak stočit kompresní systém SCS? Naše instrukce:

  1. Obyčejným lithným tukem (nebo jiným tukem, je důležité, aby byl stejně silný) namažte misky kormidel na plošině.
  2. Vložte ložiska kormidel do namazaných misek - jedno shora a jedno zespodu.
  3. Umístěte vidlici skrz hlavovou trubku plošiny.
  4. Umístěte kroužek c a kryt kormidla na horní část vidlice.
  5. Tnyní je třeba nasadit svorku na vidlici spodní nebo užší stranou.
  6. Další krok: vložte podložku s přítlačným šroubem do svorky shora.
  7. Utáhněte přítlačný šroub tak, aby celek pevně držel.
  8. Nakonec zasuňte řídítka do horního otvoru objímky.
  9. Nezapomeňte utáhnout šrouby ve svorce v pořadí 1-3-2-4.

Kompresní systém ICS

ICS je zkratka pro invertovaný kompresní systém. Co to znamená? Jednoduše reverzní kompresní systém. Již název napovídá, na jakém principu systém funguje. Jde o to, že kompresní šroub se nasadí zespodu do vidlice a zašroubuje se do hvězdicové matice, která je uvnitř řídítek. Je třeba dodat, že systém ICS je založen především na dvoušroubové svorce. Skládá se z přítlačné hvězdy (uvnitř volantu) a přítlačného šroubu. Je však třeba hned dodat, že kompresní systém ICS lze použít pouze na řídítkách se zářezem, kompresní hvězdičkou a vnitřním průměrem 28 mm.

Výhody kompresního systému ICS:

  • je v současnosti nejlehčí kompresní systém na trhu,
  • systém se skládá z malého počtu částí,
  • lze použít s ocelovými i hliníkovými řídítky.

Nevýhody kompresního systému ICS:

  • díky své konstrukci se uvolňuje častěji než jiné kompresní systémy,
  • pokaždé, když chcete systém dotáhnout, musíte kolo sundat
  • kompatibilní pouze s řídítky s výřezem.

Jak zkroutit kompresní systém ICS? Naše instrukce:

  1. Obyčejným lithným tukem (nebo jiným tukem, je důležité, aby byl stejně silný) namažte misky kormidel na plošině.
  2. Umístěte ložiska kormidel do misek - jedno shora a jedno zespodu.
  3. Umístěte vidlici skrz hlavovou trubku plošiny.
  4. Na vrchol vidlice nasaďte kroužek C a uzávěr.
  5. Nyní vyšroubujte osu ve vidlici, abyste mohli vytáhnout přední kolo.
  6. Je čas nasadit řídítka na vidlici s objímkou.
  7. Dalším krokem je vložení přítlačného šroubu tak, aby závit směřoval k volantu.
  8. Otáčejte přítlačným šroubem dlouhým 6mm imbusovým klíčem tak, abyste cítili silný odpor.
  9. Nyní nasaďte přední kolo a nastavte volant kolmo k němu.
  10. Nakonec svorku otočte.

Kompresní systém HIC

HIC, neboli Hidden Integrated Compression, je jedním z prvních řešení svého druhu, které se objevilo na trhu. Skládá se z dlouhé vroubkované objímky (podložky HIC), přítlačné podložky (podložky) a přítlačného šroubu. Je však třeba hned poznamenat, že kompresní systém HIC vyžaduje nadměrná řídítka (35 mm) a vhodnou podložku. Co je Shim HIC? Nejedná se o nic jiného než o dlouhý, dělený rukáv, který slouží ke kompresi kompresního systému. K tomu musí mít řídítka výřez a vnitřní průměr 32 mm. Za tímto účelem je systém HIC založen především na dvoušroubové svorce.

Výhody kompresního systému HIC:

  • spolehlivost systému,
  • velmi nízká hmotnost,
  • nejlehčí kompresní systém pro titanová řídítka,
  • vysoká dostupnost dílů na trhu,
  • snadná údržba.

Nevýhody kompresního systému HIC:

  • v sadě vidlice chybí podložka a podložka,
  • nelze v něm použít hliníková řídítka.

Jak stlačit kompresní systém HIC? Naše instrukce:

  1. Obyčejným lithným tukem (nebo jiným tukem, je důležité, aby byl stejně silný) namažte misky kormidel na plošině.
  2. Umístěte ložiska kormidel do misek - jedno shora a jedno zespodu.
  3. Umístěte vidlici skrz hlavovou trubku plošiny.
  4. Na vrchol vidlice nasaďte kroužek C a uzávěr.
  5. Nasaďte podložku na vidlici.
  6. Nasaďte přítlačný šroub přes podložku.
  7. Vyšroubujte vidlici.
  8. Použití řídítek se svorkou.
  9. Umístěte volant kolmo ke kolu a otočte objímkou.

Kompresní systém IHC

Princip kompresního systému IHC je snadno pochopitelný. Je to jednoduše menší a lehčí verze kompresního systému HIC. Rozdíl spočívá v tom, že komprese je takříkajíc zabudována do vidlice, takže je třeba sestavit méně komponentů. Zní to jednodušeji? Protože je to trochu jako tohle. Systém se skládá z dlouhé vroubkované objímky (podložky HIC), přítlačné podložky (podložky) a přítlačného šroubu. Je však třeba poznamenat, že kompresní systém IHC je kompatibilní pouze s řídítky se zářezem a vnitřním průměrem 28 mm.

Výhody kompresního systému IHC:

  • je lehčí verze kompresního systému HIC,
  • možnost montáže hliníkových řídítek (ještě lehčí).
  • v sadě s vidlicí najdete podložku, c-kroužek, podložku a přítlačný šroub.

Nevýhody kompresního systému IHC:

  • nevýhodou je jistě to, že se jedná o jediný kompresní systém, který má vlastní c-kroužek,
  • systém často polevuje,
  • kompatibilní pouze s řídítky s výřezem a vnitřním průměrem 28 mm.

Jak stlačit kompresní systém IHC? Naše instrukce:

  1. Obyčejným lithným tukem (nebo jiným tukem, je důležité, aby byl stejně silný) namažte misky kormidel na plošině.
  2. Umístěte ložiska kormidel do misek - jedno shora a jedno zespodu.
  3. Umístěte vidlici skrz hlavovou trubku plošiny.
  4. Shora nasaďte na vidlici c-kroužek (všimněte si, že systém IHC má vlastní c-kroužek).
  5. Umístěte horní kryt kormidla na horní část vidlice.
  6. Nasazení podložky na vidlici.
  7. Nyní nasaďte přítlačný šroub přes podložku a zašroubujte jej do vidlice.
  8. Je čas nasadit řídítka se svorkou.
  9. Umístěte volant kolmo ke kolu a otočte objímkou.

Nezapomeňte, že v případě jakýchkoli dotazů se na nás můžete obrátit. A nezapomeňte si prohlédnout naše výkonné skútry!

pixel